Barnarbete

Puuh, det har varit mycket skolarbete nu...
Jag har i alla fall lyckats hålla det jag sa om att jag skulle sluta skjuta upp alla läxor!
Faktiskt lite stolt över mig själv efter denna veckan
.

Idag redovisade jag först på Internationell Ekonomi med två klasskamrater.
Jag brukar inte alls vara nervös för att prata inför klassen, har inga problem med det!
Men idag va jag faktiskt lite nervös.
Jag kom fram till att det berodde på att det jag skulle prata om var så svårt...

Sen var det redovisning på svenskan idag också.
Tesen vi fick var "Vi lever i den bästa av världar".
Man skulle argumentera för och emot ett ämne. Jag valde barnarbete.
De stackars barnen jobbar minst 16 timmar per dag i en skitig fabrik eller på ett plantage
med produkter som till och med kan vara farliga för deras hälsa.
Alla barnen sover tillsammans på ett stort betonggolv i någon lagerlokal
och så får de bara en liten bit mat per dygn.
Allt detta för att få endast ett par slantar om dagen som ska gå till hela deras familj.
De berövas på hela sin barndom medans vi inte kan göra något åt det.
Visst, vissa har det bättre än andra
men det är väl ändå inget som man drömmer om precis...
Hur
kan man då argumentera   för   barnarbete?
Jo, vad skulle dessa barnen göra om de inte tjänade pengar i fabriken?
Då skulle de få gå på gatan istället och tjäna ihop lite pengar
genom att jobba som prostituerade.
Så personligen tycker jag det är mycket hemskare för dessa barn,
som sorgligt nog har detta ödet, måste jobba som prostituerade
än att i alla fall få tak över huvudet och åtminstånde en liten bit mat om dagen.
Usch, stackarna... <3




Nu har jag suttit uppe till dett klockslag (02:36) och skrivit ett köpeavtal
som är läxa i affärsjuridk till imorn och ska betygsättas............ !
Skönt att man är klar för en dag nu i alla fall. För på lördag börjas det igen,
då ska man börja gå igenom marknadsföringen som vi har prov i på tisdag.
SUCK säger jag bara!

Men nähä, nu ska jag ta och sova mina 4,5 timme jag hinner med denna natt, max...

Som min kära syster sa när vi va i tyskland för ca 13 år sen: Gotte nappe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0